אתגרי הלמידה של החוזרים מהמלחמה וכיצד אפשר להקל עליהם?

השירות הצבאי בזמן המלחמה, ולא רק, הוא חוויה משמעותית עבור רבים, אך הוא עלול גם להוביל לקשיים רבים, ביניהם קשיי למידה. החיילים והמילואימניקים החוזרים מהחזית מתמודדים עם אתגרים ייחודיים הן במישור האישי והן במישור הקוגניטיבי אשר משפיעים על יכולתם לחזור אל ספסל הלימודים.

אלפי חיילים ואנשי מילואים שחזרו הביתה בשבועות האחרונים גילו להפתעתם שעל אף הגעגועים הביתה ולשגרה, החזרה כרוכה בלא מעט קשיים ואתגרים. רבים מספרים על קושי לשוב לשגרה שהייתה קודם המלחמה בעבודה או בלימודים ועל הזיכרונות והתחושות משדה הקרב שלא מרפים.

במאמר שהתפרסם באתר האינטרנט של "בשבע" מספר ליאור, תושב גבעת שמואל וסטודנט לשנה ד' ללימודי הנדסת חשמל, שחזר לפני זמן קצר הביתה, על הקשיים שלו בחזרה לשגרה וכך מספר ליאור:

"מהיום השני של התמרון הקרקעי היינו בתוך עזה בסבבים של לחימה. בהתחלה התחושה הייתה מטורפת. הרבה חששות ולחץ. הכול היה נורא חדש ומכניסה לכניסה אתה צובר יותר ביטחון וניסיון ויש אדרנלין מטורף. יש תחושה של משהו באוויר ואין ספק שמדובר במשהו עוצמתי וגדול".

"כסטודנט אני מרגיש שהחזרה לשגרה היא לא קלה בשבילי. הלימודים התחילו ב־31 בדצמבר ועדיין אני לא חזרתי. זה מאוד קשה לי. אני מרגיש שזה פשוט לא הקטע עכשיו. קשה לי להתיישב וללמוד. אני בשנה מלאה ועמוסה שמצריכה המון אנרגיות, ובשלב הזה אני מבין שאני לא מסוגל להיכנס לזה. אני צריך עוד זמן לעצמי".

הנה קישור לכתבה

גם פרופסור מולי להד מומחה בין לאומי לפוסט טראומה, שמרואיין באותו המאמר, מודע בהחלט לאתגרים העומדים בפני מי שחוזר מהמלחמה ומנסה להשתלב בשגרה האזרחית. אני חושב, מסביר פרופסור להד, שהאתגר הראשון הוא המעבר מעשייה מלאת אדרנלין, מתחושת משמעות ומשליחות לחזרה לשגרה. זהו מעבר חד שגורם לחלק מהאנשים קשיים. חשוב להבין כי מי שבא ונכנס לשגרה מיד, עלול לחוות נפילות. התהליך של עיבוד החוויה לוקח זמן, הוא אומר בהחלטיות.

צריך להיות סבלניים, הוא ממשיך ואומר, אומנם, אנחנו רוצים שהכול ייעשה כאן ועכשיו, אבל זה לא כך. צריך לתת לתהליך הטבעי של הגוף זמן להתאוששות. יש בנו כוחות חיים ותעצומות נפש, ואנו בהחלט יודעים להתאושש.

צוות היועצים בקידום פוגש את החיילים ואנשי המילואים שחזרו בקורסים השונים. אנחנו מבינים את החשיבות של הזמן בתהליך ההתאוששות של אנשי המילואים והחיילים השבים מזירת המלחמה. זה בסדר להמתין קצת, הם אומרים, ואנחנו כאן כדי לעזור לאנשי המילואים והחיילים. ברגע שתרצו, תוכלו לפנות אלינו ואני נסייע לכם בהכוונה ללימודים, בייעוץ ובהדרכה.

צלקות הקרב – על קשיי הלמידה של החיילים ואנשי המילואים החוזרים מהמלחמה

הנה סקירה קצרה על קשיי הלמידה:

פוסט טראומה (PTSD) 

פוסט טראומה זו חוויה חוזרת של אירועים טראומטיים מהמלחמה דרך זיכרונות פולשניים ופלאשבקים.

פוסט טראומה יכולה להשפיע על יכולת הלמידה של אדם בכמה דרכים, בקשיי ריכוז וקשב, בפגיעה בזיכרון לטווח קצר ולטווח ארוך, מה שיכול להקשות על למידת חומר חדש, בתחושות חרדה ודיכאון, תחושות העלולות להוביל לחוסר מוטיבציה ללמוד ולקושי להתרכז והימנעות ממצבים חברתיים אשר יכולה להקשות על השתתפות בכיתה ובפעילויות לימודיות.

קושי בחזרה לסדר יום ולשליטה על סדר היום

חיילים ואנשי מילואים רבים שהיו כפופים בזמן הלחימה לסדר יום נוקשה וקבוע חווים קשיים בחזרה לסדר יום שגרתי ולשליטה על סדר היום וקושי לתכנן קדימה.

מעגל הימנעות

מעגל ההימנעות הוא דפוס התנהגותי שבו אדם נמנע באופן עקבי מגירויים, מצבים או מחשבות שמעוררים בו חרדה או אי נוחות. הימנעות זו נועדה להקל על תחושות לא נעימות בטווח הקצר, אך במפגש הבא עם הגורם ללחצים או לחרדות, שוב חווה המתמודד לחץ אשר מוריד את הביטחון ואת התחושה שאפשר להתמודד.

תחושה של לחץ וסטרס

חיילים רבים שחוזרים משדה הקרב חווים תחושות חזקות של לחץ וסטרס. תחושות אלה מאופיינות במגוון תסמינים וביניהם: חרדה: תחושת אי שקט, דריכות, עצבנות מתמשכות הבאה לידי ביטוי ב"פתיל קצר", פחד, קשיי שינה, תחושת עצב, ייאוש, חוסר עניין בפעילויות, שינויים תכופים במצב הרוח, תחושת חוסר משמעות וחוסר תכלית בחיים.

כאשר אנו חווים לחץ או סטרס, הגוף שלנו נכנס למצב של "הילחם או ברח". מצב זה מופעל על ידי מערכת העצבים הסימפתטית שתפקידה להכין את הגוף להתמודדות עם איום או סכנה.

בין שאר ההשפעות של מצבי לחץ על הגוף חווה המתמודד קשיי ריכוז בשל העובדה שמערכת החשיבה ממוקדת בהתמודדות עם האיום וקשה לה להתרכז בדברים אחרים וקשיי שינה – קשה להירדם ולהישאר ישנים כתוצאה מהחרדה והעוררות.

קשיי ריכוז וקשב

קשיי ריכוז מתייחסים למצב שבו היכולת של האדם להתמקד באופן מתמשך בגירוי מסוים או בפעילות מסוימת פגועה. קשיים אלה יכולים להופיע באופן זמני או קבוע ובדרגות חומרה שונות.

הסימפטומים של קשיי ריכוז  וקשיי קשב יכולים לכלול קושי להישאר מרוכזים במשימה לאורך זמן, נטייה לנדוד במחשבות, קושי לעקוב אחר הוראות, שגיאות כתוצאה מחוסר תשומת לב, קושי בארגון וסדר ועוד.

קושי לשבת

חיילים ואנשי מילואים החוזרים משדרה הקרב עלולים להיתקל בקושי לשבת במקום אחד ברציפות.

 קשיי שינה

חיילים רבים שחוזרים מהמלחמה חווים קשיים בשינה. קשיים אלה יכולים להופיע בצורות שונות כמו קושי להירדם בלילה, התעוררות חוזרת ונשנית במהלך הלילה, שינה לא רציפה – שינה קצרה וקלה – סיוטים וחלומות מטרידים וקשים.

קשיי השינה גורמים לעייפות כרונית, לחוסר מוטיבציה ולחוסר אנרגיה במהלך היום, גורמים העלולים להביא לקשיים בלימודים.

קשיי זיכרון

קושי לזכור מידע חדש, קושי בשליפת מידע מהזיכרון, קושי ללמוד דברים חדשים.

הדרך חזרה: פתרונות הכוונה לחיילים משוחררים המתמודדים עם קשיי הסתגלות

קחו את הזמן

אי אפשר לצפות שחייל או איש מילואים שחזרו מהקרב וחוו אירועים קשים יחזרו מיד לחיים. זהו תהליך מורכב ולכל אחד יש קצב אישי, יש כאלו שיחזרו מהר יותר לשגרה וללימודים ויש כאלו שיידרשו לתקופת זמן ארוכה יותר. צריך לקחת את זה בחשבון, להיות סלחניים כלפי עצמנו ולהבין שזו תופעה טבעית. גם המשפחה והסביבה צריכה לעזור לחייל ולאיש המילואים להתאושש, לתת לו את הזמן ולא להפעיל עליו מכבש לחצים.

שיתוף עם הסביבה

אין מה להתבייש, זה קורה לרבים. חשוב לשתף את הסביבה בקשיים שאתם חווים. המורים בקידום מעניקים תשומת לב ואוזן קשבת לקשיים שחווים התלמידים, כדאי לשתף אותם בקשיים ולחשוב יחד איך יוצרים סדר יום המותאם למצבים האלו.

אקטיביות

חשוב להיות אקטיביים, לעזור לעצמנו ולהניע את עצמנו לפעולה.

צריך לבנות לו"ז לשגרה החדשה, מומלץ להכניס ליומן חלונות קבועים של "מנות קטנות" של משימות ישימות וברורות, משימות קטנות שאיתן אפשר להתחיל להתניע למשימות גדולות יותר.    

פרופורציה ופרספקטיבה

צריך להבין ולקבל את המצב, להבין שבנקודת הזמן הזו אנחנו לא כמו שהיינו קודם. וגם אם לא למדנו יומיים, זה בסדר, לא להיכנס ללחץ ולהתקדם בתהליך הלמידה שהתחלנו בו.

מיידנפלונס

מיינדפולנס, הידוע גם בשם קשיבות, הוא אימון מנטלי המתמקד בהווה. זהו כלי רב עוצמה שיכול לסייע לחיילים להתמודד עם הקשיים האלו ולחזור לשגרת הלימודים בצורה חלקה יותר. בין השאר מיידנפולנס עשוי לסייע בהפחתת לחץ וחרדה, בשיפור הקשב והריכוז, בשיפור איכות השינה ובהגדלת מודעות עצמית – הוא  עשוי לעזור לחיילים להבין טוב יותר את עצמם, את רגשותיהם ואת מחשבותיהם.

בקורס הפסיכומטרי של קידום, בתוך קבוצות העבודה, יש מפגש שעוסק במיינדפולס והתמודדות עם לחץ.

תמיכה רגשית

משרד הביטחון מעניק סיוע להתמודדות נפשית בעקבות המלחמה. לאנשי בריאות הנפש הפועלים במסגרת הצבא יש ניסיון ויכולת לסייע במגוון דרכים. אנשי המקצוע ידעו ללוות אתכם בדרך חזרה אל השגרה ולהתגבר על קשיי הלימודים.

לסיכום,

חיילים ואנשי מילואים רבים מתמודדים עם קשיים בחזרה לשגרת הלימודים לאחר השירות הצבאי. קשיים אלה יכולים לנבוע מגורמים שונים, כמו פוסט טראומה, קשיי הסתגלות, תחושות אשמה, לחץ וחרדה.

אם תכננתם ללמוד לקראת הבחינה הפסיכומטרית, בואו אלינו לקידום. בקידום מושיטים יד לחיילים ולאנשי המילואים ומסייעים להם ככל האפשר.

שאלות ותשובות

מהם הקשיים הלימודיים הנפוצים שחווים אנשי מילואים וחיילים שחזרו משדה הקרב?

הקשיים הנפוצים שחווים חיילים ואנשי מילואים בחזרה לשגרת הלימודים הם: קשיי ריכוז וקשב, קשיים חברתיים, פוסט טראומה, קשיים בהסתגלות וקשיים בשליטה על סדר היום החדש.

מהם הגורמים המסייעים לחיילים ואנשי מילואים להתגבר על קשיי הלימודים אחרי החזרה משדה הקרב??

בין הגורמים הנפוצים: מוטיבציה גבוהה ומודעות עצמית, תמיכה חברתית ומשפחתית, סביבה לימודית תומכת, טיפול פסיכולוגי ואקטיביות – לעזור לעצמם ולהניע את עצמם לפעולה.

איך בקידום יכולים לעזור לאנשי המילואים ולחיילים להצליח בלימודים לקראת הבחינה הפסיכומטרית?

בקידום מבינים את הקשיים והאתגרים שאתם מתמודדים החוזרים משדה הקרב ומאפשרים לכל אחד לקחת הזמן ולבחור את המועד המתאים לו בקורס. בזמן הלימודים צוות המורים יאזין למצוקת הלומד ויחד אתו הם יבנו לו"ז מותאם אישית לכל מצב.

ניווט בכתבה

פוסטים נוספים בנושא​

דף ראשי של פסיכומטרי פתרונות

חיסכון או בזבוז? כיצד לבחור נכון את דרך הלימוד לפסיכומטרי?

מבחן אמירנט

פורום פסיכומטרי

קורס פסיכומטרי – פרונטלי, און ליין או היברידי

דף תכנית גפן - קדם פסיכומטרי

עולם תוכניות הגפ"ן – הרפורמה המאפשרת לבתי הספר לבחור לעצמם תכנים

יש לך שאלה?

רוצה להתייעץ עם מורה מנוסה? הפורום שלנו קיים במיוחד בשביל זה 🙂

בחן את עצמך

מדגדג לך לדעת מה זה הפסיכומטרי הזה? בדיוק בשביל זה בנינו עבורך מבדק פסיכומטרי שבסופו נשלח לך את הציון המשוער שלך בסמס

פוסטים נוספים בנושא​

עד 40% הנהחה קורסי בגרות בקידום
עד 40% הנחה קורסי בגרות קידום svg מובייל

הצעד הראשון שלך בקידום!

הפנייה התקבלה, נהיה איתך בקשר בהקדם!

הצעד הראשון שלך בקידום!

הפנייה התקבלה, נהיה איתך בקשר בהקדם!

אני רוצה להיות חלק ממשפחת קידום

העלאת קורות חיים

קורות החיים נשלחו בהצלחה!

הוספת קובץ

הוספת המלצה על מורה

תודה שהקדשת מזמנך לכתוב, זה לא ברור מאליו!

בקרוב כולם יוכלו לקרוא את ההמלצה באתר

הוספת המלצה לגפ"ן

תודה שהקדשת מזמנך לכתוב, זה לא ברור מאליו!

בקרוב כולם יוכלו לקרוא את ההמלצה באתר